سخنرانی عمومی مهارتی است که اگر دوست دارید مانند هر فرد دیگري در آن عالی شوید، باید تمرین داشته
باشید. اگر یک اتاق آماده و پر از افراد حاضر براي سخنرانی در اختیار ندارید، باز هم دست از تمرین کردن
برندارید. در واقع یکسري فعالیت هایی وجود دارد که می توانید با کمک آن ها خود را تحت فشار بگذارید و
بدون مخاطب رسمی به بهترین ارائه دهنده تبدیل شوید.
بی مهابا صحبت کنید
با توجه به تحقیقات، 38 درصد یک ارائه عالی به صدا، 55 درصد به ارتباط غیر کلامی و فقط 7 درصد به محتواي
ارائه بستگی دارد. یک پاراگراف را به صورت آنلاین در زبانی دیگر پیدا کنید که آن را درك نمیکنید و یا فقط
چند خط از حروف الفبا را یادداشت کنید و با صداي بلند تمرین کنید. به لحن خود، تون صدا و به طور کلی نحوه
استفاده از صدایتان براي ایجاد علاقه بیشتر توجه کنید.
مزایاي سخنوري و فن بیان را بدانید
به صورت آنلاین به سخنرانیهایی که به طور گسترده به عنوان بهترین سخنرانی شناخته شدهاند، نگاه
کنید .محبوبترین سخنرانی هاي TED در تمام زمانها، نقطه شروع خوبی است. یک سخنرانی در هر زمینه اي که به
آن علاقه دارید انتخاب کنید و با یک دید حساس و کاملا ریزبینانه آن را تماشا کنید. با تجزیه و تحلیل ساختار
روایی سخنرانی، متوجه خواهید شد که چه چیزي پذیرش آن را موثر میسازد و سخنران چگونه با استفاده از
تصاویر بصري و دیگر اجزا، سخنرانی را موثر و فوق العاده می کند.
30ثانیه بدون کلمات پر کننده
کلمات اضافی و پر کننده مانند اهم، میدونید ..؟ مممم و … نه تنها گوش دادن به صحبتتان را سخت می کند بلکه
نشــان می د هد که توا نایی و آ مادگی لازم در این زمی نه ندار ید. براي تمرین، به مدت 30 ثان یه در مورد هر
موضـوعی که دوسـت دارید صـحبت کنید و صـداي خود را ضـبط کنید؛ و توجه داشـته باشـید که تمام کلمات
پرکننده را حذف کنید. هر وقت از یک کلمه پر کننده استفاده کردید، دوباره شروع کنید و دوباره امتحان کنید.
این تمرین را ده بار و بدون کلمات پر کننده انجام دهید.
یک دقیقه بدون تمرین و آمادگی
براي این تمرین، یک تایمر را روي یک دقیقه تنظیم کنید و یک سخنرانی بدون برنامهریزي در هر موضوعی که
علاقه دارید ارائه دهید. تنها قاعده این است که نباید آن را از قبل آماده کنید. این طراحی براي این است که
راحتتر صحبت کنید، استرس و اضطراب را به حداقل برسانید و از ترس اینکه مبادا چیزي براي گفتن نداشته
باشید، بکاهید.
داستان یک عکس را بگویید
تعریف داستان براي درگیر کردن مخاطبان و کمک به آنها براي حفظ اطلاعاتی که به اشتراك میگذارید بسیار
مهم است. براي تمرین یک عکس جالب از اینترنت پیدا کنید و یک داستان در مورد آن بگویید.
تعریف کردن
مهم نیست که سخنرانی درباره چه چیزي است، اما باید به نظر آید که در مورد موضوع اختیار تام دارید. یک
کلمه که معنی آن را نمی دانید، انتخاب کنید. با قدرت، در مورد چیزي که فکر میکنید به معناي آن نزدیک
است، صحبت کنید. در اینجا اهمیت در این است که چطور میتوانید از صدا و لهجه خود براي نشان دادن
توانایی و تسلط بر موضو
ع، استفاده کنید.
پرسش و پاسخ به عنوان یک کارشناس
باید یک دوست براي این یکی پیدا کنید. یک موضوع یا شغلی را انتخاب کنید که در مورد آن چیزي نمیدانید.
از دوست خود بخواهید در این باره با شما مصاحبه کند؛ مانند یک متخصص مطلع به سوالاتش پاسخ دهید. این
کار به شما در نحوه صحبت کردن و اقتدار کمک خواهد کرد.
غلو کردن (اغراق) در مورد چیزي که دوست ندارید
اشتیاق مسري است. اگر میخواهید مخاطبین درباره موضوع تان هیجانزده شوند، پس باید از خود شور و
اشتیاق نشان دهید. چیزي را انتخاب کنید که نسبت به آن بیتفاوت هستید؛ مثلا یک ظرف در آشپزخانه انتخاب
کنید و با شور و اشتیاق درباره آن صحبت کنید. از صداي خود، تاکید و زبان بدنتان براي تبدیل آن به
هیجانانگیزترین شیء در جهان استفاده کنید.
پیام بازرگانی
سخنرانی در مورد فروش، یک ایده است، بنابراین باید هنر فروش و متقاعد کردن را به بهترین وجه ممکن بلد
باشید. یک آیتم را در خانه انتخاب کنید و یک تبلیغ یک دقیقه اي در مورد آن ایجاد کنید. همزمان با ضبط
صداي خودتان بگویید آن آیتم چه چیز خاصی دارد، چگونه می تواند زندگی را بهبود بخشد و چرا هر کسی به
آن احتیاج دارد.
این اسم از کجا آمده است؟
این تمرین دیگري است که شما را به یک قصه گوي بهتر در صحنه تبدیل میکند. یک مورد را در منزل انتخاب
کنید، مانند یک منگنه و یک داستان در مورد این که چگونه با این نام شناخته شده، تعریف کنید. ایده در اینجا
درست و دقیق بودن نیست، بلکه می خواهیم از هر وسیله، چیزي ایجاد کنید؛ این تنها براي این است که شما را
به سمت پیدا کردن و توسعه داستانهاي جالب از هر چیزي سوق دهد.